- Prodziekan ds Finansów Wydziału Nauk o Kulturze i Sztuce
- g.jurkowlaniec@uw.edu.pl
- ORCID
- Profil na academia.edu
- Profil na academia-net.org
- Dyżury
- EN
Absolwentka IHS UW (magisterium 1995, doktorat na Wydziale Historycznym UW 2000, habilitacja tamże 2009, tytuł profesora nadany przez Prezydenta RP 2019), zatrudniona w Instytucie jako adiunkt (2000-2019), a następnie jako profesor (od 2019). Zajmuje się sztuką i historiografią artystyczną późnego średniowiecza i epoki nowożytnej.
- Od 2020 Prodziekan ds Finansów Wydziału Nauk o Kulturze i Sztuce UW
- Od 2021 członek jury Preis des Historischen Kollegs
- Od 2024 przewodnicząca Rady Fundacji na rzecz Nauki Polskiej (wcześniej, w kadencji 2020-2024 wiceprzewodnicząca)
- 2015-2023 członek Komitetu Nauk o Sztuce Polskiej Akademii Nauk (kadencje 2015-2019 i 2020-2023)
- 2015-2022 członek Rady Naukowej Instytutu Historii im Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk (kadencje 2015-2018 i 2019-2022)
- 2019-2020 przewodnicząca Rady Naukowej Dyscypliny Nauki o Sztuce na Uniwersytecie Warszawskim
- 2019-2020 członek Komisji Etyki i Dobrych Praktyk przy Fundacji na rzecz Nauki Polskiej
- 2016-2020 Prodziekan ds. Finansów i Badań Naukowych Wydziału Historycznego UW
- 2013-2020 członek (2018-2020 przewodnicząca) jury Polsko-Niemieckiej Nagrody Naukowej COPERNICUS, przyznawanej wspólnie przez Fundację na rzecz Nauki Polskiej oraz Deutsche Forschungsgemeinschaft
- 2014-2016 członek Rady Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki
- 2012-2016 Dyrektor Instytutu Historii Sztuki UW
Członek redakcji czasopism
- od 2020 – „Journal of Early Modern Christianity”
- 2004-2013 – „Ikonotheka“ (Instytut Historii Sztuki UW)
Członek rad naukowych czasopism
- od 2018 – „Eikón Imago” (Departamento de Historia del Arte, Universidad Complutense de Madrid)
- 2019-2021 – „Ikonotheka“ (Instytut Historii Sztuki UW)
- 2017-2020 – „Studia Muzealne” (Muzeum Narodowe w Poznaniu)
- 2013-2020 – „Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie”, nowa seria – „Journal of the National Museum in Warsaw”, New Series
Projekty badawcze
- Scholars, Animals, Images, Geographies and the Arts: De-exoticizing Eastern Europe in the Early Modern Period (SAIGA) (European Research Council, Advanced Grant, 2024-2029)
- Różność z jedności. Produkcja drzeworytów ilustracyjnych w państwie polsko-litewskim i Prusach do początków XVII w. (Narodowe Centrum Nauki, OPUS 16, 2019-2024), wykonawcy: mgr Marcin Bogusz, mgr Agnieszka Dziki, mgr Magdalena Herman, mgr Wojciech Kordyzon, mgr Wojciech Milej, mgr Konrad Morawski, mgr Martyna Osuch, lic. Marta Pełszyk, mgr Adam Perzyński, mgr Anna Suchecka; współpraca: mgr Piotr Kasprzyk i mgr Tomasz Sporczyk (Centrum Kompetencji Cyfrowych UW), dr Aleksandra Fedorowicz-Jackowska, mgr Dariusz Żyto
- Obraz modyfikowany: recepcja grafiki w Królestwie Polskim od schyłku XV po początek XVII wieku. Przedmioty – osoby – środowiska – procesy (Narodowe Centrum Nauki, OPUS 9, 2016-2020), wykonawcy: dr Joanna Sikorska (Muzeum Narodowe w Warszawie), mgr Marcin Bogusz, mgr Magdalena Herman, mgr Marek Płuciniczak, współpraca: dr Piotr Kopszak (Muzeum Narodowe w Warszawie), dr Michał Kozak (Poznańskie Centrum Superkomputerowo-Sieciowe), mgr Aleksandra Fedorowicz-Jackowska
- Sprawczość rzeczy. Nowe spojrzenie na sztukę europejską od XIV do XVI wieku (Narodowe Centrum Nauki, OPUS 5, 2014-2017), wykonawcy: prof. Antoni Ziemba, dr Kamil Kopania, mgr Ika Matyjaszkiewicz, mgr Patrycja Misiuda [do 2015], mgr Zuzanna Sarnecka
Stypendia i pobyty badawcze
- 2021-2022 – Moguncja, Leibniz-Institut für Europäische Geschichte (część pobytu w ramach powtórnego Humboldt-Forschungsstipendium)
- 2019 – Herzog August Bibliothek w Wolfenbüttel
- 2017 – Forschungskolleg Humanwissenschaften der Goethe-Universität, Bad Homburg
- 2015 – KU Leuven, Faculteit Theologie en Religiewetenschappen (Erasmus+ Staff Mobility for Teaching)
- 2010 – Humboldt Universität zu Berlin i Zentralinstitut für Kunstgeschichte, Monachium (Alexander von Humboldt Stipendium für erfahrene Wissenschaftler)
- 2009 i 2010 – Herzog August Bibliothek w Wolfenbüttel
- 2007 – Rzym (stypendium Fundacji Lanckorońskich)
- 2007 – Geisteswissenschaftliches Zentrum Geschichte und Kultur Ostmitteleuropas (GWZO) an der Universität Leipzig
- 2005/2006 – Wissenschaftskolleg zu Berlin (stypendium Andrew W. Mellon East-Central European Research Fellows Program)
- 2003 – Rzym (stypendium Fundacji Lanckorońskich)
- 2001 – Centre d’Etudes Supérieures de Civilisation Médiévale w Poitiers (sesja letnia)
Wybrane publikacje
Książki
- Sprawczość rycin. Rzymska twórczość graficzna Tomasza Tretera i jej europejskie oddziaływanie, Kraków: Universitas 2017 (400 stron, 152 ilustracje); spis treści
- Epoka nowożytna wobec średniowiecza: Pamiątki przeszłości, cudowne wizerunki, dzieła sztuki, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego 2008 ‹Monografie FNP: seria humanistyczna› (589 stron, 124+IX ilustracji); więcej informacji i spis treści na stronie wydawnictwa i na stronie FNP
- Chrystus Umęczony. Ikonografia w Polsce od XIII do XVI wieku, Warszawa: DiG 2001 (352 strony, 93 ilustracje); spis treści (pdf)
Tomy pod redakcją naukową
- The Reception of the Printed Image in the Fifteenth and Sixteenth Centuries. Multiplied and Modified, eds Grażyna Jurkowlaniec, Magdalena Herman, New York: Routledge, 2020; więcej informacji i spis treści na stronie wydawnictwa
- The Agency of Things in Medieval and Early Modern Art. Materials, Power and Manipulation, eds Grażyna Jurkowlaniec, Ika Matyjaszkiewicz, Zuzanna Sarnecka, New York: Routledge 2017 (Open Access)
- East Meets West at the Crossroads of Early Modern Europe, eds Grażyna Jurkowlaniec and Jeannie J. Łabno, Warszawa 2009 [=„Ikonotheka“, 22: 2009]
- Erwin Panofsky, Perspektywa jako „forma symboliczna”, tłum., wstęp, posłowie i red. naukowa Grażyna Jurkowlaniec, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego 2008
- Artem quaevis alit terra. Studia professori Piotr Skubiszewski anno aetatis suae septuagesimo quinto oblata, Warszawa 2006 (= „Ikonotheka”, 19: 2006)
Wybrane artykuły
- Bones of contention: Johann Heinrich Merck’s palaeontological encounters with academic scholars and professional printmakers, „Notes and Records: the Royal Society Journal of the History of Science”, 77/3: 2023, s. 575-604 (online; https://doi.org/10.1098/rsnr.2022.0014)
- The Bison Trail through the Hercynian Forest: Names, Images, and Identities in Ptolemy’s Tabula Europae IV and Münster’s Cosmographia, „Viator. Medieval and Renaissance Studies”, 53/1: 2022. s. 307-345 open access https://www.brepolsonline.net/doi/abs/10.1484/J.VIATOR.5.134465
- Reused Matrices, Adopted Iconographies, and Misleading Images. Woodcuts on the Title Pages of Luther’s Early Sermons on the Sacraments, w: Print Culture at the Crossroads The Book and Central Europe, eds Elizabeth Dillenburg, Howard Louthan, Drew B. Thomas, Leiden: Brill 2021 ‹Library of the Written Word, 94› s. 215–244 https://doi.org/10.1163/9789004462342_013
- Early Engravings by Giacomo Lauro Published by Claudio Duchetti, „Print Quarterly”, 37, 2020, s. 3-12
- Printed Images Crossing Borders: an Allegory of the Catholic Church and Its Dissemination in Late Sixteenth Century Europe, w: Transregional Reformations. Crossing Borders in Early Modern Europe, eds. V. Soen, A. Soetaert, J. Verbeckmoes, W. François, Göttingen: Vandenhoeck&Ruprecht 2019 ‹Refo500 Academic Studies, 61›, s. 205-244
- Between the First and the Third Rome: the Cult of Marian Images in the Polish-Lithuanian Commonwealth, w: L’icône dans la pensée et dans l’art. Constitutions, contestations, réinventions de la notion d’image divine en contexte chrétien, ed. Kristina Mitalaitė, Anca Vasiliu, Turnhout: Brepols, 2017, s. 387-421
- An Encyclopaedia of the Catholic Faith dedicated to Mark Sittich von Hohenems IV: an unknown engraving by Natale Bonifacio and Gijsbert van Veen republished by Giacomo Lauro, „Barockberichte”, 64: 2016, s. 69-81
- A Miracle of Art and Therefore a Miraculous Image. A Neglected Aspect of the Reception of Michelangelo’s Vatican Pietà, „Artibus et Historiae”, 72: 2015, s. 175-198
- (wspólnie z Marią Crăciun), Visual cultures, w: A Companion to the Reformation in Central Europe, eds Howard Louthan and Graeme Murdock, Leiden: Brill, 2015, s. 412-450 ‹Brill’s Companions to the Christian Tradition, 61›
- The Rise and Early Development of the Man of Sorrows in Central and Northern Europe, w: New Perspectives on the Man of Sorrows, eds. Catherine R. Puglisi and William L. Barcham, Kalamazoo: Medieval Institute Publications, Western Michigan University, 2013, s. 48-76 ‹Studies in Iconography: Themes and Variations›
- Between Cult and Antiquarianism. Evaluation of Medieval Images in the Early Modern Era, w: De l’objet cultuel à l’oeuvre d’art en Europe. Repères de l’évolution, ed. Frank Muller, Genève: Droz, 2013, s. 317-336, ‹Cahiers d’Humanisme et Renaissance n° 116›
- The artistic patronage of Ladislaus Jagiełło. Beyond the opposition between Byzantium and the Renaissance, w: Bizancjum a renesansy. Dialog kultur, dziedzictwo antyku – tradycja i współczesność / Byzantium and Renaissances. Dialogue of Cultures, Heritage of Antiquity, Tradition and Modernity, red. M. Janocha e.a, Warszawa 2012, s. 271-281
- Der inszenierte Blick auf das Gnadenbild und zwei „verletzten“ Figuren in der Zisterzienserklosterkirche Grüssau im 18. Jahrhundert, w: Sehen und Sakralität in der Vormoderne, hrsg. David Ganz, Thomas Lentes, Berlin: Reimer 2011, s. 200–217 ‹KultBild, 4›
- Cult and Patronage. The Madonna della Clemenza, the Altemps and a Polish Canon in Rome, „Zeitschrift für Kunstgeschichte”, 72: 2009, nr 1, s. 69–98
- Faith, Paragone and Commemoration in Dürer’s “Christomorphic” Self-Portrait of 1500, w: Faith and Fantasy in the Renaissance: Texts, Images, and Religious Practices, ed. Olga Zorzi Pugliese, Ethan Matt Kavaler, Toronto: Centre for Reformation and Renaissance Studies, 2009, s. 209–228 ‹Essays and studies, 21›
- A Typological Confrontation of the Man of Sorrows and David at the Turn of the Thirteenth Century, „Konsthistorisk tidskrift”, 73: 2004, nr 2, s. 87–97
Wybrane tłumaczenia z języka włoskiego
- Umberto Eco, Metafora jako poznanie: kłopoty z Arystotelesem w średniowieczu; Od metafory do analogia entis; Szczekanie psa (z archeologii zoosemiotycznej); Przyczynki do Beatusa; Dante między modystami a kabalistami; Użycie i interpretacja tekstów średniowiecznych, Semioza naturalna i słowo w Narzeczonych w: tenże, Od drzewa do labiryntu, przekł. Grażyna Jurkowlaniec, Monika Surma-Gawłowska, Joanna Szymanowska, Andrzej Zawadzki, Warszawa: Aletheia 2009
- Umberto Eco, Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, przekł. Grażyna Jurkowlaniec, przedm. Wojciech Tygielski, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego 2007 – spis treści (pdf)
- Carlo Pietrangeli, Watykan. Arcydzieła malarstwa, Warszawa: Arkady 1998
Tłumaczenia z języka niemieckiego
- Erwin Panofsky, Perspektywa jako „forma symboliczna”, tłum., wstęp, posłowie i red. naukowa Grażyna Jurkowlaniec, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego 2008
- Erwin Panofsky, Krucyfiks w katedrze w Brunszwiku i „Volto Santo” w Lukce; O kolejności czterech mistrzów z Reims; O dekoracji rzeźbiarskiej portali bocznych kościoła św. Sebalda w Norymberdze (na marginesie rozprawy Josefa Müllera), W kwestii genezy twórczości strasburskiego „Mistrza Ecclesii”, Antyk w gotyku północnym (streszczenie referatu) w: tegoż, Średniowiecze, tłum. Grażyna Jurkowlaniec, Anna Kozak, Tadeusz Dobrzeniecki, Warszawa: wydawnictwo KR 2001
Bibliografia 1998–2021 w Polskiej Bibliografii Naukowej
Ostatnia aktualizacja 03/11/2024