Międzynarodowy projekt dydaktyczny „Visual Literacy: Understanding Images across Europe – Past and Present”
Od października 2021 do czerwca 2022 Instytut Historii Sztuki UW realizował – w ramach sojuszu 4EU+ – wspólnie z Uniwersytetem Karola w Pradze i Uniwersytetem Mediolańskim roczny moduł edukacyjny pt. Visual Literacy: Understanding Images across Europe – Past and Present.
Druga edycja projektu rozpoczęła się we wrześniu 2022 r.
Zajęcia w ramach modułu prowadzili wykładowcy uczelni partnerskich:
- dr Davide Colombo (Uniwersytet Mediolański)
- dr Jan Dienstbier (Uniwersytet Karola)
- dr Vendula Fremlová (Uniwersytet Karola)
- dr Pavla Gajdošíková (Uniwersytet Karola)
- Giulia Kimberly Colombo, doktorantka (Uniwersytet Mediolański)
- dr Karolina Mroziewicz (Uniwersytet Warszawski, koordynatorka projektu)
- dr Zuzanna Sarnecka (Uniwersytet Warszawski)
- dr Joanna Smalcerz (Uniwersytet Warszawski)
- prof. Giorgio Zanchetti (Uniwersytet Mediolański)
Moduł składał się z konwersatorium i tutoringu online oraz 3 dwudniowych warsztatów, które w drugiej edycji odbywały się w Mediolanie (styczeń 2023), Pradze (marzec 2023) i Warszawie (czerwiec 2023).
Studenci wybierali między pięcioma programami tutoringowymi:
- Multiplied Images: Artistic Practices in the Twentieth Century. Tutorial prowadzony przez prof. Giorgia Zanchetti’ego, dr. Davide’a Colombo oraz Giulię Kimberly Colombo. Kurs był poświęcony XX-wiecznym praktykom artystycznym i różnym rodzajom obrazów, także nieartystycznych.
- Visual literacy: Between Educational, Artistic and Curatorial Approaches to tutorial pomyślany jako dialog między kuratorką dr Vendulą Fremlovą i artystką dr Pavlą Gajdošíkovą. Spotkania w ramach kursu dotyczyły zagadnień związanych ze sztuką współczesną, edukacją artystyczną i praktyką kuratorską.
- Cinematic Cities: Reading Urban Spaces in Film. Tutorial prowadzony przez dr Joannę Smalcerz poddawał analizie reprezentacje przestrzeni miejskich w filmie oraz relacje między miejską i filmową tożsamością Nowego Jorku, Rzymu, Mediolanu, Pragi i Warszawy w XX i XXI w.
- Visualising Matter: The Visual literacy in Early Modern Europe. Celem tutorialu dr Zuzanny Sarneckiej była dyskusja nad użytecznością technologicznego podejścia do dzieł sztuki dla lepszego zrozumienie zjawisk związanych z kompetencjami wizualnymi odbiorców w nowożytnej Europie.
- Colours in Late Medieval and Early Modern Art: Experiments, Failures and Success Stories, tutorial prowadzony przez dr. Jana Dienstbiera i dr Karolinę Mroziewicz, w ramach którego studenci poznawali materialność, znaczenie i funkcje koloru w sztuce XV i XVI w., głównie na przykładzie iluminowanych rękopisów i wczesnych druków.
Adresatami modułu byli studenci drugiego roku studiów licencjackich IHS UW i MISH (realizujący minimum programowe w IHS) oraz studenci uczelni partnerskich.
Najważniejsze informacje praktyczne na temat projektu można znaleźć w załączonej prezentacji.
Ostatnia aktualizacja 08/10/2023