dr Karolina Majewska-Güde

Ukończyła historię sztuki na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz Visual Histories w Goldsmith College w Londynie. W 2019 r. obroniła rozprawę doktorską na Wydziale Historii Sztuki i Historii Wizualnej Uniwersytetu Humboldtów w Berlinie, przygotowaną pod kierunkiem Prof. Dr. Susanne von Falkenhausen. Od 2019 r. do 2021 pracowała jako adiunkt w Instytucie Historii i Teorii Sztuki na Wydziale Filozofii i Historii Sztuki Katolickiego Uniwersytetu w Linzu.

Jej badania koncentrują się na sztuce Europy Środkowo-Wschodniej po 1945, epistemologiach feministycznych, sztuce performance oraz zagadnieniach obiegu i wytwarzania wiedzy poprzez badania oparte na sztuce. Majewska-Güde jest współzałożycielką kolektywu badawczego pisze/mówi/robi, łączącego badania perfrormatywne i interpretacyjne, którego celem jest organizowanie wystaw i warsztatów dotyczących artystycznych praktyk badawczych i archiwów artystycznych.

W IHS UW realizuje trzyletni projekt badawczy Malarki. Herstoria włocławskiego „Fajansu” (finansowany przez NCN).

Ważniejsze publikacje

Monografie
  • Ewa Partum’s Artistic Practice. An Atlas of Continuity in Different Locations, Bielefeld: Transcript 2021.
Redakcja
  • Central and Eastern European Art and Art History with a focus on Austria. Imperial Pasts/ Neoliberal Presences/ Decolonial Futures, with Julia Allerstorfer,Bielefeld: Transcript (2024).
  • MIEJSCE 8, rocznik naukowy Wydziału Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie: Odpowiedzialność i zdolność reagowania: Responsibility and Response-ability: On the Art of Sharing Research and Reshaping Futures in East Central Europe, redaktorka gościnna, 2023.
  • Techniques of Release/Techniki wyzwalania, katalog serii wystaw, Poznań: Centrum Kultury Zamek, 2016.https://issuu.com/polafriend/docs/techniki_wyzwalania
Artykuły w czasopismach naukowych i rozdziały w książkach
  • “Understanding with Water: Hydro-art in Osieki (1973),” Przegląd Kulturoznawczy, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 2021, 356-374.
  • “The Life and Afterlife of the Archive”, pod.red. Emese Kürti / Zsuzsa László, What Will Be Already Exists. Temporalities of Cold War Archives in East-Central Europe and Beyond, Transcript 2021, 151-170.
  • “If you Want to Say Something, Speak in The Language of the Language. Ewa Partum’s Conceptual Art.” ARTMargins, MIT Press, 10.2 Sommer 2021, 73-92.
  • “An Atlas of Ewa Partum’s Artistic Practice: Resignifications in Ewa Partum’s Feminist Performances in West Berlin (1982–1989). In Polish Avant-Garde in Berlin,  pod red. Małgorzaty Stolarska-Fronia, Peter Lang: Berlin 2019, 191-211.
  • “Jak powstają artyści/How Artists Are Made?” w Agnieszka Grodzińska, Classy of an Art Class, Wydawnictwo Artystyczno-Naukowe Wydziału Malarstwa i Nowych Mediów: Szczecin 2018, 6-14.
Internetowe publikacje naukowe
Katalogi wystaw
  • “Between Stream and Temple: The Transfigurative Materialism of Teresa Murak.” w Teresa Murak-New Perspectives, pod red.  Łukasza Mojsaka i Łukasza Rondudy, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 2022.
  • “The Best Version of Human Possibilities. Barbara Kozłowska’s Planetary Conceptualism.” w Barbara Kozłowska. You can see it All Anywhere, pod red. Mariki Kuźmicz, Muzeum Współczesne Wrocław: Wrocław 2020.
  •  „Afekty, intensywność, przepływy: obrazy Martyny Czech.” w Jad/Venom, pod red. Jakuba Banasiaka, Galeria Bielska BWA: Bielsko Biała 2017.
  • „Legalność przestrzeni v. legalizacja przestrzeni”. w Ewa Partum. Nic nie zatrzyma idei sztuki, pod red. Marii Morzuch, Muzeum Sztuki: Łódź 2016.
  • „(Post)-Conceptual Materiality.” w Who is afraid of Figurative Sculpture, German-Polish Pleinair for Figurative Sculpture at Schloß Trebnitz pod red. Bereniki Partum, Schloss-Trebnitz: Trebnitz 2014.
  • “Wandering towards Modernism.” w Podróbka – die Avantgarde gibt nicht auf, pod red. Sabiny Marii Schmidt, Gdańska Galeria Miejska: Gdańsk 2014.“Algebra of Fiction.” w Algebra of Fiction, pod red. Doroty Walentynowicz, Gdańska Galeria Miejska: Gdańsk 2014.
Wybrane recenzje i wywiady
Prezentacje na konferencjach i wykłady gościnne (wybór)
  • Infrastructure-in-the-Making: Ewa Partum’s Galeria Adres as a Tool of Transnational Reconnection (1972-1977).
    Konferencja: RESONANCES I Non-conformist art under socialism in Central Eastern Europe and its transnational network: parallel structures, communicating channels and nodes, Department of Art History, Comenius University, Bratysława 2022.
  • Watery Research: Situated Genealogies of Artistic Research in the Art of Polish Neo-Avant-Garde.
    Konferencja: To Research or Not To Research in the Post-disciplinary Academy? X-disciplinary Congress on Artistic Research, Vilnius Academy of Arts, Wilno 2021.
  • Rethinking Artistic Productivity with Water.
    Konferencja: Politics of the Machines,Technische Universität Berlin (Einstein Center Digital Future) + Universität der Künste (Weizenbaum Institute) Berlin 2021.
  • Cień Wschodu- Cień Zachodu. Praktyka artystyczna Ewy Partum w kontekście i wobec inicjatyw feministycznych w Berlinie Zachodnim.
    Konferencja: Dlaczego nie było wielkich artystek? Historia sztuki w Polsce pięćdziesiąt lat od publikacji słynnego eseju Lindy Nochlin, Instytut Sztuki PAN, Warszawa 2021.
  • Telling Stories about Feminist Art in Socialist Europe, or an Archive as a Place of Cross-Generational Re-doing.
    Konferencja: Not Yet Written Stories. Women Artists in Central and Eastern Europe, Arton Foundation Warsaw, Latvian Centre for Contemporary Art, LCCA Riga, Centre for Contemporary Arts –SCCA Ljubljana, Warszawa 2021.
  • Artistic Research: Histories, Institutions, Speculations (z pisze/mówi/robi), Key-note.
    Konferencja: Is Art Research? Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta, Wrocław 2020.
  • Art Based Research/ Research Based Art.
    Wykład gościnny na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu, we współpracy z Austrian Cultural Forum Warsaw, 2020.
  • Life and After-life of the Archive: Ewa Partum’s and Valie Export’s Archives.
    Konferencja: Artpool40. Active Archives and Art Networks. International Conference of the Artpool Art Research Center, Budapeszt, 2020.
  • Digging Inside of the Trans/national. Approaching the Condition of ‘Close Other’ from the Perspective of Minor Transnationalism.
    Konferencja: Theorizing the Geography of East-Central European Art, Centrum Badań nad Sztuką Europy Środkowo-Wschodniej i Spuścizną Piotra Piotrowskiego na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu 2018.


Ostatnia aktualizacja 30/09/2023