Ukończyła historię sztuki na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz Visual Histories w Goldsmith College w Londynie. W 2019 r. obroniła rozprawę doktorską na Wydziale Historii Sztuki i Historii Wizualnej Uniwersytetu Humboldtów w Berlinie, przygotowaną pod kierunkiem Prof. Dr. Susanne von Falkenhausen. Od 2019 r. do 2021 pracowała jako adiunkt w Instytucie Historii i Teorii Sztuki na Wydziale Filozofii i Historii Sztuki Katolickiego Uniwersytetu w Linzu.
Jej badania koncentrują się na sztuce Europy Środkowo-Wschodniej po 1945, epistemologiach feministycznych, sztuce performance oraz zagadnieniach obiegu i wytwarzania wiedzy poprzez badania oparte na sztuce. Majewska-Güde jest współzałożycielką kolektywu badawczego pisze/mówi/robi, łączącego badania perfrormatywne i interpretacyjne, którego celem jest organizowanie wystaw i warsztatów dotyczących artystycznych praktyk badawczych i archiwów artystycznych.
W IHS UW realizuje trzyletni projekt badawczy Malarki. Herstoria włocławskiego „Fajansu” (finansowany przez NCN).
Ważniejsze publikacje
Monografie
- Ewa Partum’s Artistic Practice. An Atlas of Continuity in Different Locations, Bielefeld: Transcript 2021.
Redakcja
- Central and Eastern European Art and Art History with a focus on Austria. Imperial Pasts/ Neoliberal Presences/ Decolonial Futures, with Julia Allerstorfer,Bielefeld: Transcript (2024).
- MIEJSCE 8, rocznik naukowy Wydziału Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie: Odpowiedzialność i zdolność reagowania: Responsibility and Response-ability: On the Art of Sharing Research and Reshaping Futures in East Central Europe, redaktorka gościnna, 2023.
- Techniques of Release/Techniki wyzwalania, katalog serii wystaw, Poznań: Centrum Kultury Zamek, 2016.https://issuu.com/polafriend/docs/techniki_wyzwalania
Artykuły w czasopismach naukowych i rozdziały w książkach
- “Understanding with Water: Hydro-art in Osieki (1973),” Przegląd Kulturoznawczy, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 2021, 356-374.
- “The Life and Afterlife of the Archive”, pod.red. Emese Kürti / Zsuzsa László, What Will Be Already Exists. Temporalities of Cold War Archives in East-Central Europe and Beyond, Transcript 2021, 151-170.
- “If you Want to Say Something, Speak in The Language of the Language. Ewa Partum’s Conceptual Art.” ARTMargins, MIT Press, 10.2 Sommer 2021, 73-92.
- “An Atlas of Ewa Partum’s Artistic Practice: Resignifications in Ewa Partum’s Feminist Performances in West Berlin (1982–1989). In Polish Avant-Garde in Berlin, pod red. Małgorzaty Stolarska-Fronia, Peter Lang: Berlin 2019, 191-211.
- “Jak powstają artyści/How Artists Are Made?” w Agnieszka Grodzińska, Classy of an Art Class, Wydawnictwo Artystyczno-Naukowe Wydziału Malarstwa i Nowych Mediów: Szczecin 2018, 6-14.
Internetowe publikacje naukowe
- “Ewa Partum as a Cultural Producer”, Digital humanities publication on MoMA’s post.at.moma.org, June 3, 2019, https://post.moma.org/ewa-partum-as-a-cultural-producer/
Katalogi wystaw
- “Between Stream and Temple: The Transfigurative Materialism of Teresa Murak.” w Teresa Murak-New Perspectives, pod red. Łukasza Mojsaka i Łukasza Rondudy, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 2022.
- “The Best Version of Human Possibilities. Barbara Kozłowska’s Planetary Conceptualism.” w Barbara Kozłowska. You can see it All Anywhere, pod red. Mariki Kuźmicz, Muzeum Współczesne Wrocław: Wrocław 2020.
- „Afekty, intensywność, przepływy: obrazy Martyny Czech.” w Jad/Venom, pod red. Jakuba Banasiaka, Galeria Bielska BWA: Bielsko Biała 2017.
- „Legalność przestrzeni v. legalizacja przestrzeni”. w Ewa Partum. Nic nie zatrzyma idei sztuki, pod red. Marii Morzuch, Muzeum Sztuki: Łódź 2016.
- „(Post)-Conceptual Materiality.” w Who is afraid of Figurative Sculpture, German-Polish Pleinair for Figurative Sculpture at Schloß Trebnitz pod red. Bereniki Partum, Schloss-Trebnitz: Trebnitz 2014.
- “Wandering towards Modernism.” w Podróbka – die Avantgarde gibt nicht auf, pod red. Sabiny Marii Schmidt, Gdańska Galeria Miejska: Gdańsk 2014.“Algebra of Fiction.” w Algebra of Fiction, pod red. Doroty Walentynowicz, Gdańska Galeria Miejska: Gdańsk 2014.
Wybrane recenzje i wywiady
- Beyond Accelerated Presence. Review of Manifesta 14 in Prishtina, Texte zur Kunst, 14.10.22, https://www.textezurkunst.de/en/articles/karolina-majewska-guede-beyond-accelerated-presence/
- Ryzykowna zabawa dla wtajemniczonych. Sztuka feministyczna w NRD wobec komunizmu i kapitalizmu. Recenzja wystawy Künstlerinnengruppe Erfurt 1984‒1994, neuen Gesellschaft für bildende Kunst (nGbK) Berlin“, Magazyn Szum 37, 2022.
- The Matter of Art Biennale Symposium “Who are We Talking with? What Can Institutions (Un)learn from Artists?, ARTMargins Online, 16.10. 2019. https://artmargins.com/the-matter-of-art-biennale-symposium-who-are-we-talking-with-what-can-institutions-unlearn-from-artists/
- Jestem częścią złej nowiny. Rozmowa z Katarzyną Kozyrą, Magazyn Szum on-line, 28.12.2018, https://magazynszum.pl/jestem-czescia-zlej-nowiny-rozmowa-z-katarzyna-kozyra/The Idea of the Global Museum, ARTMargins Online, 26.04.2017. http://www.artmargins.com/index.php/featured-articles-sp-829273831/794-the-idea-of-the-global-museum
Prezentacje na konferencjach i wykłady gościnne (wybór)
- Infrastructure-in-the-Making: Ewa Partum’s Galeria Adres as a Tool of Transnational Reconnection (1972-1977).
Konferencja: RESONANCES I Non-conformist art under socialism in Central Eastern Europe and its transnational network: parallel structures, communicating channels and nodes, Department of Art History, Comenius University, Bratysława 2022. - Watery Research: Situated Genealogies of Artistic Research in the Art of Polish Neo-Avant-Garde.
Konferencja: To Research or Not To Research in the Post-disciplinary Academy? X-disciplinary Congress on Artistic Research, Vilnius Academy of Arts, Wilno 2021. - Rethinking Artistic Productivity with Water.
Konferencja: Politics of the Machines,Technische Universität Berlin (Einstein Center Digital Future) + Universität der Künste (Weizenbaum Institute) Berlin 2021. - Cień Wschodu- Cień Zachodu. Praktyka artystyczna Ewy Partum w kontekście i wobec inicjatyw feministycznych w Berlinie Zachodnim.
Konferencja: Dlaczego nie było wielkich artystek? Historia sztuki w Polsce pięćdziesiąt lat od publikacji słynnego eseju Lindy Nochlin, Instytut Sztuki PAN, Warszawa 2021. - Telling Stories about Feminist Art in Socialist Europe, or an Archive as a Place of Cross-Generational Re-doing.
Konferencja: Not Yet Written Stories. Women Artists in Central and Eastern Europe, Arton Foundation Warsaw, Latvian Centre for Contemporary Art, LCCA Riga, Centre for Contemporary Arts –SCCA Ljubljana, Warszawa 2021. - Artistic Research: Histories, Institutions, Speculations (z pisze/mówi/robi), Key-note.
Konferencja: Is Art Research? Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta, Wrocław 2020. - Art Based Research/ Research Based Art.
Wykład gościnny na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu, we współpracy z Austrian Cultural Forum Warsaw, 2020. - Life and After-life of the Archive: Ewa Partum’s and Valie Export’s Archives.
Konferencja: Artpool40. Active Archives and Art Networks. International Conference of the Artpool Art Research Center, Budapeszt, 2020. - Digging Inside of the Trans/national. Approaching the Condition of ‘Close Other’ from the Perspective of Minor Transnationalism.
Konferencja: Theorizing the Geography of East-Central European Art, Centrum Badań nad Sztuką Europy Środkowo-Wschodniej i Spuścizną Piotra Piotrowskiego na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu 2018.
Ostatnia aktualizacja 30/09/2023