Moduł dydaktyczny (4EU+)

EN

Od października 2021 do czerwca 2022 Instytut Historii Sztuki UW realizował – w ramach sojuszu 4EU+ – wspólnie z Uniwersytetem Karola w Pradze i Uniwersytetem Mediolańskim roczny, międzynarodowy moduł edukacyjny pt. Visual Literacy: Understanding Images across Europe – Past and Present.

Druga edycja projektu odbyła się w roku akademickim 2022/2023, a trzecia rozpocznie się w listopadzie 2024 r. i potrwa do czerwca 2025 r.

Zajęcia w ramach modułu prowadzili wykładowcy uczelni partnerskich:

oraz wykładowcy Uniwersytetu Warszawskiego:

Moduł składał się z konwersatorium i tutoringu online oraz 3 dwudniowych warsztatów, które odbywają się w Mediolanie, Pradze i Warszawie.

W trzeciej edycji modułu studenci mogą wybrać jeden z pięciu programów tutoringowych:

  • Multiplied Images: Artistic Practices in the Twentieth Century. Tutorial prowadzi dr Davide Colombo i Giulia Zompa z Uniwersytetu Mediolańskiego. Kurs będzie poświęcony XX-wiecznym praktykom artystycznym i różnym rodzajom obrazów, także nieartystycznym.
  • Visual literacy: Between Educational, Artistic and Curatorial Approaches to tutorial pomyślany jako dialog między kuratorką dr Vendulą Fremlovą i artystką dr Pavlą Gajdošíkovą. Spotkania w ramach kursu dotyczyły zagadnień związanych ze sztuką współczesną, edukacją artystyczną i praktyką kuratorską.
  • Understanding Photography: Towards Grammar of Visual Narrative. Tutorial prowadzony przez dr Kamilę Dworniczak. Zajęcia skupią się na wieloaspektowej analizie obrazu fotograficznego oraz jego historycznych i współczesnych użyciach. Wspólnie zastanowimy się, jak interpretować fotografię dokumentalną, artystyczną, reprodukcyjną i wykorzystać te wiadomości w praktykach komunikacyjnych. 
  • Games and Interactive Objects in the 16th-18th Centuries. Ten tutorial prowadzony przez dr Magdalenę Herman będzie poświęcony interakcjom między graczami a grami, skupiając się na interaktywności i materialności oraz funkcji gier karcianych, planszowych i książkowych. Podczas zajęć analizowane będą relacje między wytwórcami a użytkownikami gier, a także obrazowe przedstawienia gier i rozgrywek oraz ich rola we wczesnonowożytnej ikonografii.
  • Materiality of Colours in Late Medieval and Early Modern Art: tutorial prowadzony przez dr Karolinę Mroziewicz, w ramach którego studenci będą poznawali fizyczne właściwości kolorów, ekonomiczną wartość barwników oraz ich zastosowanie w sztuce XV i XVI w. Ważną częścią zajęć będą krytyczne rekonstrukcje procesu wytwarzania barwników oraz technik druku barwnego.

Adresatami modułu byli studenci drugiego roku studiów licencjackich IHS UW i MISH (realizujący minimum programowe w IHS) oraz studenci uczelni partnerskich.

Najważniejsze informacje praktyczne na temat projektu można znaleźć w załączonej prezentacji.


Ostatnia aktualizacja 06/09/2024